Frequently Asked Question

Wat moet ik doen als mijn Snugr box aangeeft dat de communicatie met de servers wegvalt?
bijgewerkt op een jaar geleden

Voor een goede werking moet je Snugr box gevoed worden door het meegeleverde stopcontact en heb je toegang tot een internetverbinding nodig. De Snugr-centrale maakt automatisch verbinding met de Snugr-servers zodra deze zijn geconfigureerd.

Als dit niet het geval is, zijn hier de stappen die u moet volgen om te

bepalen waar het probleem ligt:

1. Controleer de stroomtoevoer naar het kastje

Als het kastje goed wordt gevoed, zijn er lampjes (LED's) binnenin.

Als u geen lampjes ziet branden in het kastje, kan het zijn dat uw stopcontact geen stroom levert of dat de transformator defect is. Om te controleren of uw stopcontact werkt, sluit u gewoon een ander elektrisch apparaat aan, zoals een lamp of uw laptop.

Als u eenmaal hebt gecontroleerd of het stopcontact werkt, en er binnenin geen licht brandt, dan is ofwel de Snugr-doos defect, ofwel de transformator.

Als u meer dan één Snugr box heeft, of een compatibele voeding, probeer dan uw Snugr box op een andere transformator aan te sluiten om te zien of de box of de voeding het probleem is. Neem in beide gevallen contact op met ons ondersteuningsteam op support@snugr.be en geef aan dat u deze instructies heeft gevolgd.

2. Controleer de verbinding met het internet

Als de box is aangesloten op een netwerk, knipperen de lampjes bij de netwerkaansluiting (RJ45 netwerkkabel die de Snugr box met je modem verbindt) (oranje en groene lampjes). Dit garandeert niet dat uw box toegang heeft tot het internet, maar bevestigt dat hij verbonden is met een lokaal netwerk, via een switch of een modem/router.

Om te controleren of de RJ45-kabel die op uw box is aangesloten internettoegang biedt, kunt u de netwerkkabel loskoppelen en op een laptop aansluiten. Schakel de Wi-Fi-verbinding van uw computer uit en controleer of uw computer een internetverbinding heeft door uw favoriete browser te openen en naar verschillende pagina's te surfen.

Als deze test mislukt, is het niet de schuld van de Snugr box.

Het is zeer waarschijnlijk dat:

  • de netwerkkaart in uw computer is defect
  • de kabel is defect of niet goed aangesloten
  • Internettoegang wordt gecompromitteerd door uw modem/router (apparaatfiltering, hardwarestoring of dienststoring door uw ISP)

3. Gebruik het Wi-Fi toegangspunt van mijn Snugr Box

Snugr boxen kunnen een Wi-Fi netwerk opzetten om uw verwarming lokaal te bedienen.

Als dit netwerk actief is, kun je vervolgens testen of je Snugr box toegang heeft tot het internet door er verbinding mee te maken en vervolgens via je favoriete browser op het internet te surfen.

Voor Snugr boxen met een software versie hoger dan 3.000 is het mogelijk om de inzet van dit wifi netwerk lokaal te forceren. Controleer deze versie eerst door naar https://app.snugr.be te gaan, ga naar Instellingen en dan Centrale Eenheden (https://app.snugr.be/settings/site-details) en kijk naar de regel "Software revisie".

Zorg ervoor dat de box geen netwerktoegang heeft, en start de box opnieuw op door de stekker uit het stopcontact te halen en er opnieuw in te steken. Na enkele minuten verschijnt een Wi-Fi-toegangspunt dat begint met "Snugr:". Maak verbinding met dit netwerk (en als je een smartphone hebt, schakel dan de mobiele data uit). U krijgt dan toegang tot de verwarmingsbeheerpagina door met uw favoriete browser te navigeren naar de url "192.168.42.1".

Voer de inloggegevens in als admin. U ziet dan een gele band bovenaan de interface die aangeeft dat Snugr geen verbinding kan maken met het internet.

Sluit vervolgens de RJ45-kabel aan op de Snugr box. Als Snugr externe toegang heeft, maakt hij verbinding met de servers en verdwijnt deze gele band.

Merk op dat als de Wi-Fi was uitgeschakeld (zoals aangegeven in de Instellingen pagina, CPU), dan zal bij herstel van de verbinding de Wi-Fi uitgeschakeld worden. Als de Wi-Fi actief was, blijft deze actief.

Een ogenblik geduld!

Een moment geduld alstublieft...